Tips nak beli rumah secondhand

RUMAH 2ND HAND


Mungkin boleh dijadikan panduan (ini kes pembeli yg nak beli rumah dengan cara meminjam, umpama dari syarikat dimana dia bekerja (dari bank lebih kurang lah kot) dan penjual masih ada hutang dengan bank): ==! , kena bayar kat penjual apa yg dipanggil "earnest money" (wang pendahuluan, biasanya 3%) ianya sebahagian dari 10% yg akan dibayar bila tenyeh S & P agreement nanti.

1. Isi borang pinjaman. Borang dihantar bersama yg berikut: salinan hak milik, salinan S&P, borang cadangan gadaijanji, borang cadangan insuran pemilik, akujanji peguam, akujanji penjual, surat kebenaran pindahmilik, redemption statement.   Kalau nak buat  sendiri semua ni, boleh sakit dada. Nasib baik ada loyer yang uruskan. (Kalau pembeli dah tak berapa muda, biasanya dia kena buat complete medical checkup - habis diperiksanya, siap buka baju lagi, naik geli gelemang dibuatnya. Ini diperlukan oleh syarikat takaful/insuran).


2. Penilaian dibuat oleh juruukur syarikat/Bank pembeli.


3. Kelulusan dari syarikat/bank pembeli.

4. Syarikat/bank pembeli suruh peguam buat loan agreement.

5. Syarikat/peguam pembeli tebus grant dari bank penjual.

6. Peguam berhubung dengan income-tax untuk taksiran cukai.

7. Peguam register kat land-ofis.

8. Peguam advise syarikat/bank pembeli untuk release payment Antara bayaran2 yg pembeli kena buat ialah: S&P agreement fees, Transfer fees, loan agreement fees legal fees, registration fees, misc fees, private caveat fees, consent to charge fees, dll. Semasa pemerosesan dokumen2 diatas, sekiranya pinjaman masih tak cukup nak cover harga pembelian (lepas dah tolak 10%), nak kena di settle lah dengan cash. Pendekata, kena ada cash lah.Peguam/pembeli kena pastikan yg rumah itu tidak hendak dilelong. Kalau hendak dilelong, peguam/pembeli kena pulak berhubung dengan bank/peguam bank untuk minta tangguh lelongan. Lepas tu kena juga tau dimana pejabat TNB, JBA, dan majlis perbandaran untuk urusan tukar nama pada bil2. Yang ini biasanya pemilik baru buat sendiri. Pendekata nak dapatkan rumah ni taklah senang (tapi taklah sesusah nak dapatkan isteri). Nasib baik ada loyer yg tolong uruskan. Tak heranlah proses nak beli rumah ni memakan masa antara 3-6 bulan. Dalam keadaan biasa, pakai loyer pembeli dah memadai. Tapi kalau penjual tak sedap hati, bolehlah dia cari loyer dia juga. Sekian.KERJE BUAT RUMAH ORANG, SENDIRI LAK YANG SUSAH CARI RUMAH...HERAN LAA NASIB


Dokumen-dokemen yang diperlukan untuk permohonan pinjaman bank.Salinan Fotostat Kad PengenalanSalinan Fotostat Cukai Pendapatan (Borang J) untuk 2 tahunSalinan Fotostat Salinan Gaji (3 bulan terkini)  Salinan Fotostat Penyata Bank (3 bulan yang lalu)

ada perbezaan dari maksud rumah murah dan rumah kos rendah.kalau rumah kos rendah cuma boleh beli 1 sahaja.tapi peraturan ini tidak terpakai kepada rumah murah.boleh cek status dengan pihak berkuasa tempatan untuk tau samada rumah tersebut berstatus rumah murah @ rumah kos rendah.

PROSEDUR MEMBELI RUMAH DARI AGEN.....

Assalamualaikum...ada beberapa orang sahabat saya bertanyakan kepada saya mengenai pembelian rumah..mungkin ada yang risaukan mengenai penipuan dan sebagainya..yalah..saya faham..bagi individu yang membeli rumah..terutamanya rumah pertama, pasti khuatir..risau dan takut..maklumlah..jumlah yang dilaburkan bukan sedikit..jadi di sini..biar saya terangkan secara ringkas mengenai pembelian rumah ini.

pada hari ini saya akan terangkan mengenai pembelian rumah secara subsale (maksudnya beli rumah dari orang..bukan dari developer). saya akan fokuskan mengenai pembelian menggunakan agen ya..

prosedur-prosedur>

1. sekiranya anda membeli rumah menggunakan agen..yang pertama anda perlu melawat dahulu rumah yang ingin anda beli tersebut. sekiranya agen tersebut dikenali melalui MUDAH.COM, aturkan waktu yang sesuai untuk memeriksa rumah tersebut. Pastikan rumah tersebut berkeadaan baik..tiada kebocoran dan kerosakan-kerosakan lain. sekiranya ada kerosakan, dapatkan penjelasan dari agen tersebut samada adakah penjual akan memperbaiki kerosakan rumah tersebut.

2. Setelah memeriksa rumah dan anda masih berminat dengan rumah tersebut, agen akan meminta anda untuk membayar 3 % deposit dari harga rumah tersebut sebagai earnest deposit. pada waktu ini, anda akan menandatangani satu dokumen yang dipanggil surat tawaran membeli. di dalam surat ini kebiasaannya akan dinyatakan bahawa pembeli dan penjual perlu untuk memasuki perjanjian jual beli dalam masa 14 hari dari tarikh surat tawaran membeli tersebut ditandatangani. jika tidak wang earnest deposit anda akan dirampas. Pada peringkat ini, anda perlu bertegas dengan agen untuk juga memasukkan syarat bahawa wang earnest deposit anda perlu dikembalikan jika loan anda tidak lulus. perlu diingat bahawa anda boleh menggunakan "surat Tawaran Membeli" ini untuk memohon pinjaman. jadi pinjaman biasanya hanya akan dipohon setelah wang 3% ini dibayar dan surat tawaran membeli ini ditandatangani. pastikan anda pinta kepada agen tersebut untuk memasukkan syarat tambahan yang saya nyatakan itu, jika tidak..anda berisiko untuk kehilangan wang earnest deposit 3% tersebut sekiranya secara tiba-tiba pinjaman yang anda pohon tidak lulus. 

3. Setelah pinjaman anda telah diluluskan, anda perlu melantik peguam untuk menyediakan Perjanjian Jual Beli (S&P). Pada peringkat ini, sekali lagi agen akan mengesyorkan anda untuk melantik peguam yang mereka sukai. pelbagai alasan akan diberikan..mudah untuk berkomunikasilah...saya dah biasa dengan mereka lah..dll...hehe..kebiasaannya agen tersebut akan mendapat sedikit komisen sekiranya memperkenalkan anda dengan peguam tersebut. ingin saya ingatkan bahawa anda sebenarnya ada hak untuk memilih peguam anda sendiri. daripada bagi komisen kepada agen..lebih baik anda cari sendiri peguam anda kan..cakap je dengan agen tu "saya dah ada peguam sendiri..untuk peguam saya akan uruskan sendiri" dalam hal ini anda perlu bertegas sebab kalau tidak..agen akan memujuk anda sekeras-kerasnya untuk pergi kepada peguam mereka.maklumlah..dapat komisen.kadang-kadang peguam yang dilantik oleh agen ni..kenal dengan agen tu sendiri,,jadi kepentingan tuan-tuan agak susah untuk dijaga..jadi sebenarnya lebih baik kalau tuan-tuan cari peguam sendiri sebab peguam tersebut akan berkecuali dalam menjaga kepentingan anda sekiranya berlaku sesuatu penipuan dalam urusan tersebut.Ingin saya ingatkan bahawa..yuran guaman bagi pembelian rumah ini adalah sama bagi setiap peguam kerana skala bagi yuran guaman ini dikawal oleh Majlis Peguam. Maknanya peguam tersebut tak boleh caj mahal @ murah dari skala yang ditetapkan..kalau dorang caj mahal @dari sepatutnya..tuan-tuan boleh laporkan kepada Majlis Peguam. jadi pada peringkat ini sebenarnya sekali lagi tuan-tuan boleh hubungi saya dan sekiranya berminat boleh melantik saya untuk menjadi peguam tuan-tuan. boleh hubungi saya juga untuk dapatkan quotation harga.Insyaallah saya akan berikan harga yang berpatutan untuk anda.tapi kenala sediakan beberapa maklumat yang diperlukan seperti:

1) alamat hartanah yang ingin dibeli
2) harga jualan
3) jika ada salinan geran..boleh juga kemukakan kepada saya.

daripada situ peguam boleh membuat anggaran kasar mengenai kos guaman yang akan terlibat. kalau nak senang..kita boleh aturkan satu appoinment untuk berjumpa..nak datang  kalau belum dilantikla..kalau dah confirm dilantik untuk uruskan penyediaan S&P nie.

4. ok..sambung balik..setelah S&P telah siap disediakan oleh peguam yang dilantik, penjual dan pembeli akan menandatangani S&P ini. pada waktu ini, anda sebagai pembeli perlu untuk membayar baki  7% sebagai baki deposit kepada penjual..maka selesailah kerja anda..setelah itu semua kerja akan dilakukan oleh peguam anda..anda hanya tunggu masa untuk menerima kunci rumah..masa yang diambil pula akan bergantung kepada rumah yang dibeli..kalau rumah tu leasehold..kos rendah dll biasanya akan mengambil masa yang lebih lama sebab perlu dapatkan kebenaran dari pihak berkuasa dll untuk jual rumah tersebut. namun anda xperlu risau sebab kesemua urusan ini akan dikendalikan oleh peguam yang dilantik.

5. setelah selesai kesemuanya..peguam akan menyerahkan baki wang jualan lagi 90% kepada penjual dan dalam masa yang sama, penjual perlu menyerahkan kunci kepada peguam. setelah itu,,kunci pula akan diserahkan kepada pembeli dan maka dengan ini,,secara rasminya anda telah pun memiliki sebuah rumah..tahniah:)..

Mmudah kan? jadi begitulah serba sedikit mengenai prosedur untuk membeli rumah dari agen..tapi pastikan anda ikut nasihat-nasihat yang telah saya berikan di atas.walaupun nampak mudah, namun anda perlu berhati-hati bagi mengelakkan sebarang penipuan..dapatkan nasihat undang-undang.
terima kasih..semoga Allah mempermudahkan urusan tuan-tuan membeli rumah..:)

Contoh :

Rumah Harga Beli : RM60,000

Fi peguam = 1% (RM600)

Duti Setem = 1% (RM600)

Carian Tanah = RM100

Akuan Bersumpah = RM50

Carian Bankrupt = RM50

Pengesahan Pemaju = RM50

Perbelanjaan lain = RM200

“Adjudicate” = RM10

Total kat sini je dah sampai RM1,660….wow…ini baru Memorandum of Transfer sahaja..belum masuk Loan Documentation.

So sila semak quotation drpd lawyer bila nak beli rumah. Sebelum beli, minta quotation dan compare. Tak semestinya murah, peguam tu boleh buat kerja.



Ulasan

  1. Salam.. bagaimana saya mahu lantik saudari untuk jadi peguam snp saya? Ada contact no? Sila berhubung dengan saya di no 0162196452

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam, saya cik Shida dari Empire Ventures berminat untuk bekerjasama dengan saudari untuk menjadi peguam s&p. Hubungi saya di no pejabat 06 6015361, Tq

      Padam

    2. Do you need Personal Loan?
      Business Cash Loan?
      Unsecured Loan
      Fast and Simple Loan?
      Quick Application Process?
      Approvals within 24-72 Hours?
      No Hidden Fees Loan?
      Funding in less than 1 Week?
      Get unsecured working capital?
      Contact Us At :oceancashcapital@gmail.com
      Phone number :+16474864724 (Whatsapp Only)

      LOAN SERVICES AVAILABLE INCLUDE:
      ================================
      *Commercial Loans.
      *Personal Loans.
      *Business Loans.
      *Investments Loans.
      *Development Loans.
      *Acquisition Loans .
      *Construction loans.
      *Credit Card Clearance Loan
      *Debt Consolidation Loan
      *Business Loans And many More:

      LOAN APPLICATION FORM:
      =================
      Full Name:................
      Loan Amount Needed:.
      Purpose of loan:.......
      Loan Duration:..
      Gender:.............
      Marital status:....
      Location:..........
      Home Address:..
      City:............
      Country:......
      Phone:..........
      Mobile / Cell:....
      Occupation:......
      Monthly Income:....

      Contact Us At oceancashcapital@gmail.com
      Phone number :+16474864724 (Whatsapp Only)

      Padam

    3. Do you need Personal Loan?
      Business Cash Loan?
      Unsecured Loan
      Fast and Simple Loan?
      Quick Application Process?
      Approvals within 24-72 Hours?
      No Hidden Fees Loan?
      Funding in less than 1 Week?
      Get unsecured working capital?
      Contact Us At :oceancashcapital@gmail.com
      Phone number :+16474864724 (Whatsapp Only)

      LOAN SERVICES AVAILABLE INCLUDE:
      ================================
      *Commercial Loans.
      *Personal Loans.
      *Business Loans.
      *Investments Loans.
      *Development Loans.
      *Acquisition Loans .
      *Construction loans.
      *Credit Card Clearance Loan
      *Debt Consolidation Loan
      *Business Loans And many More:

      LOAN APPLICATION FORM:
      =================
      Full Name:................
      Loan Amount Needed:.
      Purpose of loan:.......
      Loan Duration:..
      Gender:.............
      Marital status:....
      Location:..........
      Home Address:..
      City:............
      Country:......
      Phone:..........
      Mobile / Cell:....
      Occupation:......
      Monthly Income:....

      Contact Us At oceancashcapital@gmail.com
      Phone number :+16474864724 (Whatsapp Only)

      Padam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum. bagaimana saya boleh menghubungi saudari? saya berminat utk melantik saudaru sebagai peguam utk snp saya. boleh saudari email saya di qayyum.abdillah@gmail.com @ call/sms 013-2995060 . terima kasih.

    BalasPadam
  4. As kum....cik rozi dan qayyum abdillah duduk area mana yr

    BalasPadam
  5. Macam mna nak hubungi cik. Contact sy 0182650114

    BalasPadam
  6. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  7. Assalamualaikum Nina Reza
    Boleh sy dpt sedikit pandangan dan nasihat drpd pengalaman dan ilmu yg saudari ade.. bagaimane sy nk berhubung dgn saudari??
    Norina, ahnoy3048@gmail.com

    BalasPadam
  8. assalamualaikum..saya nak tanya sikit..jika rumah yang sudah renovate tapi penjual tak apply kelulusan PBT, apakah risiko kepada pembeli pada masa akan datang?jika penjual hendak jual juga rumah itu, bagaimanakah jalan penyelesaiannya?boleh email saya nan_7266@yahoo.com.my .terima kasih.

    BalasPadam
  9. 1st time nak bli rumah tp jangkaan utk beli pd 2015..rumah 2ndhand..bole mntk nasihat/panduan sket x?? zain4985@gmail.com

    BalasPadam
  10. Assalam admin. Sy nk beli rumah 2nd hand area puncak alam shah alam. Sy berminat utk dptkan quotation dr admin utk dilantik sebagai peguam SnP sy. Sebelum tu sy nk tanya boleh x lawyer fees ni di masukkan sekali ke dalam loan sy? Ptg ni sy akan pergi melihat rumah berkenaan. Sy bru terbaca blog admin. Sy harap admin dpt forwardkan quotation dan ctct number admin ke email sy. Sy amat serius utk mendapatkan bantuan admin sekiranya berpatutan. Sy perlukan quotation admin dan ctct number dalam masa terdekat. Ni alamat email sy: sqvejud@gmail.com. Terima kasih dan harap dapat membantu.

    BalasPadam
  11. (Total kat sini je dah sampai RM1,660….wow…ini baru Memorandum of Transfer sahaja..belum masuk Loan Documentation.) <--- YG NI KALAU LOAN GAGAL, BURN KE DUITNYE???

    BalasPadam
  12. Assalamualaikum Ms Nina, boleh x sy mintak nasihat daripada Ms tentang beli rumah ? Saya nak beli rumah di Ampang...bole contact saya di isnaif2@gmail.com. Harap sgt Ms dapat tolong

    BalasPadam
  13. Assalamualaikum...semua...saya bukan peguam...maaf yer...tapi ada pengalaman membeli rumah second...nak beli rumah second terutama rumah murah kena tahu....yg first buat cari peguam.....kesilpan saya beli rumah second....saya terus submit ke bank...tunggu dkt 3 minggu....last2 bank kata tak boleh buat......sebab rumah murah ne nak beli kena lepaskan sekatan...oleh itu, kena cari peguam...guna peguam bukak fail jer dah rm1ribu....panggil owner buat perjanjian jual beli tanah...kena sedia 10peratus...dr harga rumah....

    BalasPadam
  14. Saya 2 kali memohon untuk beli rumah murah yg berhrg rm60k disebabkan gaji...tapi peguam pandai akhirnya berjaya dapat kelulusan pbt....lps dapat surat atas tukar nama ke nama kita baru boleh submit loan...proses nak tunggu makan masa 6 bln...atau lbh jadi bersabar yer...berbanding beli rumah mahal...

    BalasPadam
  15. Loan bank tak lepas saya memang dah stanby duit cash dgn buat personal loan....jadi nasihat saya sebelum beli rumah boleh tanya komitmen loan yang boleh buat atas rumah...takut duit peguam dan deposit tu burn....

    BalasPadam
  16. Jika anda rasa rumah terlalu mahal...dan tak mampu...jalan penyelesaian membeli tanah yg murah...

    BalasPadam
  17. Salam pn nina,
    siapa yang sediakan dokumen yang dipanggil surat tawaran membeli.?
    Apply loan dulu ke cari lawyer dulu?
    Saya difahamkan bank pon da lawyer (utk settle kan loan), kita pon kena cari lawyer utk settlekan SnP, btl ke salah? boleh hubungi sy coz dlm proses nak beli rumah sekarang. apo_kelate@yahoo.com

    BalasPadam
  18. Firstly sblm bg deposit utk membeli rumah check loan dulu dgn bank untuk lihat kelayakan....jika bank kata anda layak cari peguam utk urusan ....deposit.....lepasan sekatan....tkr nma.....bila dh lps baru urusan dgn bank....guna loan bank bayaran peguam hrg lain.....

    BalasPadam
  19. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  20. salam pn nina..
    saya plan nak beli rumah 2nd hand dr famili. boleh tak pn share cara2nya dan tlg uruskan proses snp. contact 0126746167 atau veil_1983@yahoo.com

    BalasPadam
  21. Salam,

    Sy berminat untuk menggunakan perkhidmatan tuan/puan untuk pembelian rumah pertama sy yang bernilai RM 125,000. Rumah Kawasan Klang. Bolehkah hantarkan details kepada email sy iaitu myfatebiz@yahoo.com

    Terima Kasih.

    BalasPadam
  22. Ctc saya nina 0129406914 blh wattsap or telegram utk pertanyaan

    BalasPadam
  23. As salamualaikum....mcm mana saya nak lantik saudara jadi lawyee saya...saya baru dapat berita loan rumah saya lulus....ni number saya....012 4010371...nizam

    BalasPadam
  24. Salam. Sy berminat utk menggunakan khidmat lawyer tn/pn. Email sy di rrizal_89@yahoo.com

    BalasPadam
  25. as salam..
    kalau korang nak beli rumah guna loan kjaan+guna ins rumah takaful msia roger aku..kita boleh share komisen ins rumah tu..10% drp harga ins rumah gadai janji..50-50..

    yg penting sblm korang summit borang BPP yg telah lengkap, korang email kt aku salinan borang tu dulu..aku akan htr ke takaful msia..

    kalau ko htr terus borang tu ke BPP tak dpt ler komisen tu..

    aku bleh claim sbb aku agen treasury takaful msia..hehe..

    klau ada kawan2 or sapa yg nak beli rmh guna loan kjaan dan ins rmh takaful msia korang rekomen kt aku..10% tu kita bahagi 3 ler..

    terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. cmne nk cntct bro, bg no hp la, sy pn ade nk beli rumah guna gov loan ni...
      ni no sy 0127296597 kamarul

      Padam
    2. En lmbt jmpa blog saya ...saya baru submit loan beli rumah ke 3 guna loan kerajaan

      Padam
    3. Saya berminat nak guna.khidmat peguam cik...saya nk.beli.rumah berharga rm125k.dekt taman segar...ni no fon saya 01114323955 fareez.

      Padam
  26. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  27. assalam nak ty klu saya nk beli rumah second hand low cost rm150 guna loan gov apa yg perlu sy sdiakan lgi...angaran yuran guaman berapa...mohon pjeasan.tq

    BalasPadam
  28. Assalam sy nak tanya kalau sy beli rumah second harga rm180k...apa sy perlu sediakan...
    Mohon bantuan dan penjelasan....email sy shalizasha@gmail.com

    BalasPadam
  29. Email sy shalizashaz@gmail.com

    BalasPadam
  30. Sy nak jual rumah harga rm 130 k apartment taman perkasa hulu langat.3 blk 2 blk air kawasan strategik. Siapa berminat blh pm sy 019 6536330 azra tq

    BalasPadam
  31. setahu saya ada lagi hidden cost.... legal fee + valuation fee + insurans mrta.... kenapa tiba2 agen jarang bagitahu pasal ni... sekali tgk bapak... mahal giler.... mintak penerangan boleh...???

    BalasPadam
  32. As salam Ms Nena, apa yg dimaksudkan dengan NAK LEPASKAN SEKATAN sekiranya hdk beli rmh ke2 (low cost)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rumah murah mmg ada sekatan...jdi sebelum submit apa2 loan cari peguam dulu...nti ctc peguam nti saya bg ...bg ctc anda...saya bkn peguam...sya cikgu dan penulis blog

      Padam
    2. Ms Nina Reza saya memerlukan peguam yg boleh dipercayai.. baru nak beli rumah tp second hand area cheras & x tau caranya.. takut ditipu sahaja... beli atas agen.. 019-3967485 ctc sy.. TQVM

      Padam
  33. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  34. boleh email pada nana.smh@gmail.com. untuk rumah 155K low cost. kene lantik juru nilai untuk tau value rumah baru dapat loan ke? sama ada boleh lepas full loan or tidak

    kalo S&P bp harga untuk rumah RM155K

    BalasPadam
  35. Slm puan nina. Blh sy tau artikel puan amik dr mana? Nampak mcm bukan puan yg tulis sbb puan kate puan bukan peguam. Sy just nk tau sbb nk contact penulis utk urusan pembelian rumah.
    Tq.

    BalasPadam
  36. Bagaimana dengan bayaran untuk insuran rumah? Adakah amaun loan termasuk sekali dengan insuran rumah?

    BalasPadam
  37. Artikel tu dpt dr fb...copy paste utk panduan sendiri dan ada pengalaman membeli rumah murah....masa beli umh murah saya tak tahu langsung pasal sekatan tu sebab klau bli rumah ke tnh ada rezab melayu itu ada sekatan...jdi kna guna peguam utk lps sekatan....baru boleh submit loan....insurans ada masa buat loan

    BalasPadam
  38. Sy mencari lawyer utk pembelian rumah pertama sy. Area ampang. Blh puan hubungi sy. 0137401040

    BalasPadam
  39. Hari yang baik untuk semua warga negara Indonesia, nama saya Nurul Yudianto, tolong, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini sehingga semua warga negara Indonesia berhati-hati dengan pinjaman peminjam di internet dari NIGERIA dan lainnya bagian dari AFRIKA,

    Setelah beberapa waktu mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman online tetapi saya menipu dan kehilangan Rp18,7 juta, untuk seorang wanita di saudi arabia dan Nigeria.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya Ny Rika Nadia (rikanadia6@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya kepada Lady Esther, manajer Cabang Access Loan Firm, jadi teman saya meminta saya untuk melamar dari LADY ESTHER, jadi I Screams menuangkan dan menghubungi LADY ESTHER. via email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp200 juta dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk transfer pinjaman, saya diperintahkan untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit I dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam uang pinjaman telah dimasukkan ke dalam rekening bank saya.

    Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah Rp200 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan telah menjawab doa saya dengan buku pinjaman dengan pinjaman awal saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

    Semoga Tuhan memberkati LADY ESTHER untuk mewujudkan kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. LADY ESTHER dengan baik melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) atas pinjaman Anda

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nurulyudianto2@gmail.com) Salam

    BalasPadam
  40. Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

     Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: estherpatrick83@gmail.com untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: suryantosuryanto524@gmail.com

    BalasPadam
  41. Do you need a genuine Loan to settle your bills and startup
    business? contact us now with your details to get a good
    Loan at a low rate of 3% per Annual email us:
    Do you need Personal Finance?
    Business Cash Finance?
    Unsecured Finance
    Fast and Simple Finance?
    Quick Application Process?
    Finance. Services Rendered include,
    *Debt Consolidation Finance
    *Business Finance Services
    *Personal Finance services Help
    Please write back if interested with our interest rate datanfincorpfinance@gmail.com
    Whats-app us on +918929593217

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

RUMAH SEWA SIMPANG RENGGAM